Miten lasketaan keskiarvo?

Uusi vuosi, uusi vuosikymmen, puhdas pöytä! Paitsi tietysti niiden keskeneräisten hommien osalta. Jos tina ei tuhoaisi maailmaa ja sitä vielä saisi kaupoista helposti, siitä valettavilla käkkyröillä olisi helposti voinut uudenvuodenyönä ennustaa tulevan 12 kuukauden seikkailut, ilot ja surut. Nyt pitää tyytyä odottamaan ja arvailemaan. Voi katsella muutaman viikon, että miltä vuosi alkaa näyttää, ja tehdä päätelmät siitä. Oikeastihan sekin on yhtä hataraa arvailua kuin jos nyt heittäisi noppaa. Mutta tuleepahan itselle sellainen harkittu olo. Että tietää missä mennään. Että tietää mihin mennään. Ja että mihin vuosi menee.

Mihin vuosikymmen menee? Sitä on vielä hurjempaa lähteä arvailemaan. Vielä lapsuudessa lupailtiin että kaukaisessa tulevaisuudessa, sitten 2000-luvulla, on lentäviä autoja. Vielä ei ole näkynyt. Tesla, vauhtia. Tulevaisuus ei ehkä ollut ihan sellainen kuin 80-luvulla odotettiin, mutta aika paljon lähiscifin visioista on myös toteutunut ja jopa ohitettu. Uskoakseni harva voi kuitenkaan väittää nähneensä 2010 että mihin maailma kymmenessä vuodessa kulkee. Yhtä lailla seuraavan kymmenen vuoden ennustaminen olisi uskaliasta. Mennyttä onkin helpompi katsoa ja jälkiviisastella, varsinkin näin 2020. Englanninkielisillä olisi tähän hauska sanaleikki. Suomeksi joutuu selittelemään.

This decade I ’ave been mostly working for ten years

Työvuosikymmen. Eri someissa on viime aikoina listattu kyseisellä hashtagilla henkilökohtaisia uratarinoita viimeisen 10 vuoden ajalta. Tämähän sopii paremmin kuin hyvin, sillä 2019 oli myös Elidon 10-vuotisjuhlavuosi. Vuosikymmen on melkein tarkalleen vuosikymmen. Kyseessä ei nyt siis tällä kertaa ole kirjoittajan henkilökohtainen vuosikymmen, vaan Elidon elidomainen työvuosikymmen.

2009: Elido Oy perustetaan Valkeakoskella
2011: Elido siirtyy Keravalle
2012: Studiokuva Elido aloittaa valokuvaamisen
2013: Ilmetys-verkkokauppa avataan myymään mainostuotteita
2015: Elido ostaa Länsimainos Oy:n
2016: Valikoimaan lisätään rakennus- ja asennuspalvelut, Elido ostaa T-Print Graphicsin suurkuvatuotannon
2018: Uusi Epson suurkuvatulostin ja tasolaminaattori Länsimainokseen, Elido Creative starttaa videotuotannon, Länsimainos muuttuu Innobrandiksi
2019: Uusi painotalo Innodigi käynnistyy
2020: Elidomaisuus jatkuu!

Somessa on pyörinyt kaikenlaisia muitakin vuoden lopun yhteenvetolistoja. Spotifyn henkilökohtaisesti soitetuimpia en muistanut katsoa. Google julkaisi vuoden hakutrendit. Eri maista listataan eri ja eri määrä kategorioita, joten maiden välinen vertailu ei ole kovin mielekästä. Näin ei pitäisi mistään datasta esittää tuloksia.

Suomen listalla miten-kategoria ei juurikaan vala uskoa hyvinvoivasta kansasta: ensimmäistä sijaa pitää ”miten laihtua” ja top kymppiin mahtuvat myös ”miten saada rahaa”, ”miten saada unta” ja ”miten pysyä hereillä”. Samaistun, toki, mutta silti. Neljättä sijaa pitää ”miten lasketaan keskiarvo”, jonka trendaamisen toivon johtuvan jostakin viraalista ilmiöstä tai kirjoituksesta, sillä muuten sen löytyminen listalta saatika noinkin korkealta tuntuu lähinnä pelottavalta. Muissa kategorioissa ei suuria yllätyksiä ollut, henkilöissä ja uutisissa oli lähinnä asioita, jotka ovatkin puhuttaneet pitkin vuotta. Hymyn toi viihteestä kolmosena löytynyt Apex Legends, joka voitti epäsuorankin Fortnite-viittauksen usealla sijalla.

Kymmenen vuoden passi

Uusi vuosi, uusi vuosikymmen. Sama pöytä. Mutta onko pöytä sama 2030? Kymmenen vuotta sitten älypuhelimet vasta vakiinnuttivat asemaansa ja maailma olikin hyvin erilainen. Tekniikan kehitys tuskin tulee hidastumaan. Ympäristön vuoksi tullaan kohtaamaan haasteita, mutta ihminen on äärimmäisen hyvä keksimään haasteisiin ratkaisuja, ja ratkaisuista uusia ratkaisuja. Ja uusia haasteita.

Seuraavan vuosikymmenen aikana ensimmäiset ihmiset saapuvat mahdollisesti Marsiin. Toisaalta Olkiluoto 3:n piti valmistua yli kymmenen vuotta sitten. Kuka näistä voi tietää. Edes passeja ei saa yli viisivuotisina.

◊ ◊ ◊

Kirjoittaja Lauri Puiseva on Elidon markkinointiasiantuntija ja storyteller, jonka vapaa-aika kuluu myös tarinoita kertoillessa. Spotifyn oman vuosilistan top-artisteiksi löytyi lopulta odotetusti Pyhimys, Pet Shop Boys ja Maustetytöt, ”artisteja 29 maasta” yllätti hiukan, ja 2019 oli vuosikymmenen kolmas vuosi, kun Pet Shop Boys ei pitänyt ykkössijaa.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *