Kun isoisä internetin teki

Ennen riitti kun oli kerran hyvä. Kun oli kerran tehnyt valmista, sai jättää asiat pärjäämään omillaan ja rullaamaan omalla painollaan. Niin kuin vaikkapa nettisivut. Ulkoasu, koodaus, nettiin, boom. Muokata piti seuraavan kerran kun yrityksen osoite muuttui, tai sivut lakkasivat toimimasta Internet Explorerilla, kumpi nyt tapahtuikaan ensin. Uutiset kerran kahdessa kuukaudessa. Optimointi tarkoitti, että sivut löytyivät Altavistalla kun joku niitä ymmärsi hakea.

Sitten pääsi käymään niin, että asiat muuttuivat. Eivät kertarysäyksellä, vaan pikku hiljaa, kuin varkain. Kyllä, ennenkuulumatonta. Yleisö ei yllättynyt taikurin tempusta.

Ihan sillä vaan, että (Kiven Seitsemää veljestä lainatakseni):

Elettiinpä ennenkin

Kävin muutama päivä sitten facebookissa keskustelua. Kuten suurin osa somekeskusteluista, siinäkin oli vaarana lipsua riitelyn puolelle, mutta ainakin henkilökohtaisella tasolla olin zen ja onnistuin välttämään. Keskustelun aiheella ei ole tämän anekdootin kannalta väliä. Kuitenkin siinä nähtiin argumentti ”mutta kyllähän 70-luvullakin”. Että miksei yhteiskunnallinen asia x, joka toimii nykyään huonohkolla tavalla z toimisi nykyäänkin paremmalla tavalla y kuten 70-luvulla tapahtui. Ei varsinainen vetoomus vanhojen hyvien aikojen puolesta, vaan enemmänkin kuten väliotsikossa. ”Elettiinpä ennenkin”.

Omituista, miten toisissa asioissa voidaan surutta vedota siihen, miten asiat tehtiin ennen. Varsinkin kun voidaan toisissa asioissa samaan aikaan nauraa eilisessä eläville ja menneitä muka parempia päiviä haikaileville. Aivan kuin yhteiskunta ja sen muut toiminnot, elämänrytmi, tekniikka ja tutkimustieto olisivat muuttumattomia kolosseja. Aivan kuin internet ja sen hakukoneet olisivat samanlaisia kuin 90-luvulla. Tai 2000-luvulla. Tai edes kymmenen vuotta sitten.

Ihan sillä vaan, että (aikanaan ysärillä Suomessa nimellä Iskuryhmä esitettyä Super Force -tv-sarjaa lainatakseni):

The year is 2020, and the world has changed

Hakukoneoptimointi ei ole asia, mikä tehdään kerran, projekti, jossa homma pistetään kerralla kuntoon ja pärjätään sillä, tai edes prosessi, jota tehdään muutama kuukausi ja sen jälkeen selvitään ilman. Se on jatkuvaa viilailua ja mukautumista, ja myös suoraan kytköksissä yrityksen markkinointiin ja mainontaan.

Hakukoneet arvottavat sivustoja usean näkökulman mukaan: ei esimerkiksi riitä, että sivun asiasisältö on hyvää ja oikealla tavalla esitettyä, vaan myös sivuston tekninen toimivuus ja käyttäjäystävällisyys ovat merkittäviä mittareita.

Google kertoo näin:

Verkkosivuston pitäisi olla käyttäjille hyödyllinen, ja optimointien tavoitteena pitäisi olla käyttäjäkokemuksen parantaminen. Yksi näistä käyttäjistä on hakukone, joka auttaa muita käyttäjiä löytämään sisältösi. Hakukoneoptimointi auttaa hakukoneita ymmärtämään ja esittämään sisältöä.

Hakusanaoptimoinnissa ja mainonnassa Google käyttää laatupisteitä. Ne ovat työkalu, joilla optimoija voi selvittää käytettyjen avainsanojen ja mainosten laadun. Tämä vaatii jälleen aktiivista tekemistä kampanjan edetessä. Edes mainoskampanjaa ei voi vain tehdä ja julkaista ja jäädä odottamaan, että tulosta syntyy.

Jokaisella somekanavalla on omat mainoskommervenkkinsä. Suurin osa toiminnoista on keskenään saman suuntaisia, mutta eroja löytyy ja jokainen palvelu tekee asiat hieman omalla tavallaan. Miksei mikään voi olla yksinkertaista? Ennenkin asiat olivat yksinkertaisia. Olisi hirvittävän kätevää, jos olisi joku taho, joka voisi tehdä tämän kaiken eikä tarvitsisi itse vaivautua, vaan voisi keskittyä tekemään töitä.

Ihan sillä vaan, että (takavuosien maitotuote-, ehkä jogurttimainosta lainatakseni):

Katos jolppi, tää on sitä nykyaikaa

Hakukoneena Google on kehittynyt valtavasti vuosien varrella, ja se, miten hakukonetta pitää silitellä jotta sen saa kehräämään, on muuttunut. Aiemmin riitti, että joku avulias kertoi, että pitää laittaa sivujen leipätekstiin ja metatietoihin paljon perusmuotoisia sanoja. Tai ei ehkä oikeasti olisi riittänyt, mutta sillä kaavalla aika moni kotikutoisesti silti askarteli. ”Okei, löytyy kolmannelta hakutulossivulta. Hyvä.

Ei se kyllä oikeasti ole hyvä. Jo toiselle sivullekin putoaminen voi olla kohtalokasta, ja pelkkä ensimmäisen sivun alareunakin kerää vähemmän silmiä kuin ensimmäiset rivit. Ja pitäähän osuman omille sivuille tulla oikeilla hakusanoilla, sellaisilla joita käyttää ihminen joka tarvitsee palveluitasi mutta ei tiedä olemassaolostasi.

Oman yrityksen nimellä hakemalla tulevasta oman yrityksen hakuosumasta ei ylläty edes se taikurin hatusta vetämä kani.

◊ ◊ ◊

Kirjoittaja Lauri Puiseva on Elidon markkinointiasiantuntija ja storyteller, jonka vapaa-aika kuluu myös tarinoita kertoillessa. Tosiasiassa kaikki oli paremmin 80-luvulla, koska maailmassa oli vielä tarralenkkareita ja pyramiditrippi, eikä missään videopeleissä päässyt kakkostasoa pidemmälle.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *